Föreningar i samverkan i Rönö

Foto: Henrik Dankwardt

Fotograf: Joen Hägglöf

Forngravsvandringen augusti 2019

Intresset för forngravsvandringen överträffade alla förvänt-ningar vad gäller antal besökare, väder och logistik. Aktiviteten, vars initiativtagare var Rolf Andersson, fick uppmärksamhet i Folkbladet och Sveriges Radiokanal P4.

Läs artikeln i Folkbladet.

Styrelsen för Hembygdsföreningen tackar alla besökare för intresset och medlemmar som bidrog till en lyckat evenemang.

Midsommarfirandet i Skälläng 2019

”Fantastisk midsommarstämning”, ”Rena Grönalund”, ”Vilket röj” är några av flera glada tillrop om årets midsommarfirande i Skälläng. Festen blev storslagen med ca 450 firande som njöt av det vackra vädret, den unika festplatsen och ett förträffligt arrangemang. Gästerna kom från när och fjärran med bil, traktor med skrinda, 4-hjuling och cykel och många fick även möjligheten att träffa bekanta och vänner.

Under festen som varade ca ett halvt dygn bjöds det på resning av midsommarstång, barnteater, lotterier, fika, korv etc. Kvällen avslutades med uppträdande och dans till dansbandet Huttez,

Festen är en institution som vi alla hoppas kunna leva vidare i minst 50 år till.

Bygdegårdsföreningens festkommitté  tackar alla som bidragit med sina frivilliga insatser och alla gäster som bidrog till en minnesvärd fest.

Midsommarfirandet i Vintersbo 2019

Årets midsommarfirande i Vintersbo blev en success! Ca 200 Rönö-bor och sommargäster deltog i firandet som nu har blivit en institu-tion precis som midsommarfesten i Skälläng.

Spelmannen Pierre Hallgrens underhållande sång och gitarrspel är populär för alla åldrar som deltar i dansen. Dansringen var dubbelt så stor som under tidigare år!

Familjerna Pia&Andreas Passmark och Wettermark såg till att lotterna blev slutsålda på en halv timme!

Glass från Sänkdalen och dryck smakade bra i solskenet då familjen Conny& Eva-Britt Passmark ansvarade för försäljningen. Familjen Åberg&Magdalinski skötte gotteförsäljningen och ponnyridning ordnades av familjen Teske. Fiskdammen för barnen sköttes av familjen Mofors.

Festfixaren Nicoline tackar alla som gjorde firandet till en storslag-en fest och välkomnar medarrangörer till midsommarfesten 2020.

Nationaldagsfirande 2019

Vädrets makter visade sig verkligen från den goda sidan under Vikbolandets traditionella nationaldagsfirande, detta år i Tåby kyrka. Rönö Hembygdsförening ställde som vanligt upp i fanborgen med professionella Helena, Ulla, Marie och Anki i sina fina hembygdsdräkter.  Efter vacker körsång,  högtidstal innehållande allt vad Vikbolandet kan erbjuda i form av fornminnen, vacker natur, kultur och levande landsbygd, kom en betraktelse där vi uppmanas inse att vi alla har ett val - att välja inkluderande, inte exkluderande i vår kärlek till fosterlandet. Kvällen avlsutades med kaffe utanför Tåby skola.

Lolita Nilsson

Friluftsgudstjänst

Den traditionsenliga friluftsgudstjänsten i Segerbo i Kyrkans regi den 30 maj samlade 48 personer. Även i år hade vi tur med vädret.

Peter Fransson höll i gudstjänsten och Martin Riessen spelade på föreningens orgel.

JÖR kören under ledning av Ann-Christin Hallgren bjöd på körsång även efter gudstjänsten medan besökarna njöt av det medhavda fikat.

Ronnie Nordin

Årsmöte 20199

Mötet blev en milstolpe i Hembygds- och Bygdegårdsföreningarnas historia då mötet tog beslutet om ett samgående, givet att det inte finns några formella hinder för detta.

Det välbesökta mötet kryddades med ett föredrag av Conny Passmark samt   kaffe med välsmakande gifflar och kaka.

Följ med  turerna  kring samgående under   den egna fliken.

Julbord 2018

Vi som ansvarade för julbordsarrangemanget är glada för att 80 personer deltog i festen, som omramades av  julpynt och -dukning samt sång!

Årets julbord blev ett konkret exempel på hur Bygdesgårds- och Hembygdsföreningen kan samverka för att bidraga till ett mer levande Rönö.

Du som vill läsa mer om julbord 2018 kan läsa mera här ....

Festkommittén för julbord 2018

Rönörock ockober 2018!

Över 50 personer från Rönö City, Lilla och Stora Hummelvik, Håkantorp, Vintersbo etc hade samlats för att lyssna och sjunga till idel kända låtar av artister och grupper som Eagles, CCR, Lasse Berghagen, Cornelis, Rod Stewart etc. Jonas Blum heter sång-aristen som underhöll publiken i ca 2 timmar.

I mellanakten serverades en matig och god räkmacka samt kaffe.

Ett stort tack  till   arrangörerna för en lyckad kväll, som Bygde-gårdsföreningen ansvarade för. Nu väntar vi alla i Rönö på julbordet, som serveras den 8 december.

Stefan

Studiecirkel har nu, under Conny Passmarks ledning, fått upp farten. Temat för hösten 2018 och våren 2019 är Rönötorp. På det andra mötet redovisade de ca 20 entusiastiska deltagarna sina iakktagelser och "forskningsresultat" från fältstudier och arkiv-letningar.

Resultat skall sedan publicras i bokform och som en interaktiv karta på hemsidan.

Läs mera om verksamheten under fliken "Studiecirkel"

Stefan

Bygdegårdsföreningen var värd för Östra Eneby Hembygds-förenings besök i Rönö. 35 medlemmar  besökte olika ställen i Östergötland, denna första dag av Östgötadagen.

Studiebesöket inleddes genom att Göran Mofors presenterade Bygdegårdens  verksamhet varefter Kaj Nilsen tog vid och guidade runt i kyrkan. Mötet avslutades med ett besök i Segerbo där gruppen välkomnades av Ronnie Nordin.

Östra Enebys hembygdsförening hade ett synnerligen fullspäckat program och åkte till Mem efter besöket i Segerbo. Där intogs en lunch varefter Östgötaturen fortsatte ...

Stefan

Ulla Andersson hälsade 40 Rönöbor välkomna  i Segerbo till den traditionsenliga sommargudstjänsten anordnad av hembygds-föreningen. Predikan hölls av Fransson och musiken framfördes på en hederlig tramporgel av Martin Riessen.

Styrelsen tog tillfället i akt att informera om höstens aktiviteter såsom fototävlingen, studiecirkeln och det planerade julbordet.

Dagens överraskning stod Kaj Nielsen för då han överlämnade en klocka till hembygdsföreningen. Klockan skall användas senast vid nästa sommargudstjänst! Tack Kaj!

Eftermiddagen avslutades i den fina vädret med samvaro och fika.

Stefan

Nu har alla Rönöbor tillgång till ett trevligt fikastället i Segerbo, hembygdsföreningens hemvist!

Packa fikakorgen och besök Segerbo närhelst det passar dig, släkt och vänner. Njut av den rofyllda miljön och gör en historisk tillbakablick genom att studera kulturarvet.

Om inte förr, så skall du besöka Segerbo den 19 augusti då Hem-bygdsföreningen står som arrangör för en sommargudstjänst.

Styrelsenn

Den 7 juli kastade skärgårdsbåten Viskär med skepparen Göran Jonsson loss från Stäks brygga med destinationen Uvmarö, som ligger på södra spetsen av Finnö. 61 förväntansfulla Rönöbor - fast bosatta och sommargäster - hade laddat picknickkorgen och trotsade regnet.

Tack alla som gjorde resan lyckad och särskilt tack till alla nya medlemmar. Läs mera om resan...

Styrelsen genom Stefan

Ett glatt sällskap från Rönö var på spaning efter lämpliga utflyktsmål i Hembygds- eller Bygdegårdsföreingens regi. I  juni besökte sällskapet Åtvidaberg med sin framgångsrika  historia som gruvstad och Hi Tech stad (Facit). Lunch intogs på ortens golfklubb och dagen avslutades på Adelsnäs fantastiska ägor.

Slutsats: Ett mål värt att besöka!

Stefan

Forngravsvandringen 2018-06-02 blev en fullträff!

40-talet medlemmar i hembygdsföreningen intresserade sig för forngravsvandringen, som gick upp till Kvarnbacken och Dalen. Rolf Andersson och Conny Passmark ledde den intresserade publiken från järnåldern in i1800-talet och beskrev historiska skeenden och fornminnen ur olika perspektiv.

Conny inspirerade många med sin beskrivning av den dokumen-tation som kommer att växa fram och inbjöd alla till att medverka i framställande av Rönös historiebeskrivning.

Vandringen avslutades med fika uppe på den natursköna Dalen med utsikt över Nedre Sundet. Per Sundqvist tackade Conny och Rolf för engagemanget och medlemmarna för visat intresse samt välkomnade alla till studiecirkeln som enligt plan skall börja i höst.

Tänk så trevligt man kan ha det!

Stefan

40-talet Rönöbor närvarade vid den traditionsenliga frilufts-gudstjänsten  i Segerbo. Allt visade sig från den fina sidan - vädret, ett vårstädat Segerbo och fikastunden efter gudstjänsten. Pricken över i blev JÖR-körens sång. På bilden till vänster syns JÖR-kören i bakgrunden. Margareta Johansson kantorn Martin Riessen samt  komministern Peter Fransson har vi till höger på bilden.

Ulla och Stefanan

Varje år den 1 maj samlas arbetssugna Rönöbor för att ställa i ordning hembygdsföreningens skatt - Segerbo. På bilden ser ni årets arbetslag som avnjuter välförtjänat kaffe efter  uträttat arbete.

Nu är Segerbo iordningställt inför det första evenemanget den 10 maj.

Styrelsen välkomnar således Rönöbor till sommarens aktiviteter på hembygdsgården samt till  städdagen om ett år!

Ronnie och Stefan

Många trotsade regn och rusk i det traditionella Valborgsfirande i Rönö. Conny har sin vana trogen bidragit med en rapport över denna trevliga aktivitet arrangerad av sportklubben.

Conny - Styrelserna för sportklubben och   hembygdsföreningen tackar för ditt bidrag.

Lördagen den 7 april, vid en av dessa sällsamma dagar, när vår och vinter smälter samman ........ Läs mera.

Conny och Eva-Britt Passmark

Som traditionen bjuder  firades Lucia i Rönö kyrka och avslutades med samkväm i Rönö Bygdegård. Det välbesökta evenemanget var både vackert och stämningsfullt. ”Läs mera....”; du kanske finns med på bild.

Arrangörer var som alltid Rönö Sportklubb och Sv Kyrkan

Conny Passmark

Traditionsenligt firades 1 advent med gudstjänst i kyrkan, där vi sjöng de fina adventssångerna och lyssnade till predikan om Jesu intåg i Jerusalem av komminister Peter Fransson.

Lika stor tradition är det att Rönö kyrkliga syförening efter gudstjänsten serverar kyrkkaffe i bygdegården med hembakat bröd.

Det är också alltid lotterier med många fina vinster, i år med vinst på nästan var fjärde lott. Syföreningen uttrycker sin stora tacksamhet till alla som bidragit med vinster. Lotterierna gör det möjligt för syföreningen att stödja föreningar som vill göra livet lättare för utsatta barn och vuxna.

Kerstin Sundquist

40 entusiastisk Rönöbor invaderade Arkösund i samband med 2017 års  musikafton. Vi tog oss dit    med en chartrad båt från Stäk. I de medhavda matkorgarna fanns både mackor, grillad kyckling, saft, öl och vin.

Kvällens gästartist var  Plura som höll sig till sin traditionella repertoar. Konserten denna soliga sommarkväll slog "all time high" vad gäller antalet besökare på Arkösunds   visfestival.

Vid solnedgången återvände  sällskapet hem - mätta  och belåtna.

Festfixaren Nickan skall ha all ära för en lyckad tillställning.

Stefan Jakas

Sensommarens traditionsenliga friluftsgudstjänst hölls på Segerbo den 6e augusti. Gudstjänsten var välbesökt - 39 Rönöbor m.fl. besökte gudstjänsten och avnjöt därefter välsmakande kaffe och kaka.

Hembygdsföreningens ordförande Mats Matsson hälsade gästerna välkomna varefter prästen är Tore Torbo och organisten Henric de Koster tog vid.

Budskapet i predikan handlade om andlig klarsynthet, där prästen på ett bra sätt kopplade budskapen i bibeltexten till vardagliga frågeställningar såsom behovet av att bry sig om sin medmänniska.

Gudstjänsten avslutades med att kantor och mötesdeltagarna stämde upp i ”Ja må hon leva” på Anki Wastessons stundande 60-års dag.

Per Sundquist

Rönö Hembygdsförenings årliga skärgårdstur, med ombordstigning vid Stäks ångbåts-brygga, var målet Vänsö i S:t Anna. Ca 60 förväntansfulla medlemmar äntrade M/S Viskär och i härligt sjöväder styrde skepparen med säker hand fartyget söderut, bl a igenom Kung Valdemarssegelled.

Vid ankomsten till Vänsö vankades medförd matsäck, som intogs bland båthus och bryggor. Mätta och belåtna vandrade vi genom ett grönskande, blommande och råmande skärgårdslandskap till Vänsögård där Ingegerd och hunden Bonzo hälsade oss välkomna

Vänsö omtalades redan 1501 Venars öö. 1740 bodde 17 personer på ön och vid laga skifte som förrättades 1857-1860 på Vänsö fanns då sju gårdar. Som mest bodde i slutet av 1800-talet 90 personer på ön. Under en tid fanns ett "priggkokeri" där fiskolja utvanns ur spigg, och på 1940-talet anlades ett båtbyggeri här. 2012 fanns 4 fastboende på ön. (Källa Wikipedia)Ingegerd: ”Gården och består av bl.a. Storstugan från 1900-talets början, Fiskarstugan från 1800-talet och Gammelstugan från 1700-talet.

Läs den fullständiga redogörelsen ....

Conny Passmarken Bonzo.

Midsommarafton inleddes traditionsenligt med samling på ängen för att förbereda firandet. Vi reste tält, ordnade med bord till lotterier, riggade ljudanläggning och klädde stången med björk o blommor.Pär Peterson ( Åke Petersons son) ställde upp med traktor och vagn i år så några vuxna och många ungdomar/barn kunde åka iväg för att plocka blommor o såga ner lite björk. Den åkturen uppskattas.

Stången kläddes grön och färggrann.Efter en lunchpaus för samtliga så drog dans, lotteri-, glass- och godisförsäljning igång. För de minsta erbjöds fiskdamm! Populärast är dansen som hålls av Pierre Hallgren.

Det bildades dubbla ringar för att alla dansande skulle få plats.Lotteridragningen mixades med lekar som familjen Teske höll i detta år och familjen Passmark ansvarade för glass-försäljningen.

Vädret var perfekt och många kom för att delta under firandet denna midsommarafton och nu ser vi fram emot resten av sommaren!

Nicoline och Vintersbo festkommitté

I  juni  2017 var  Hembygdsförening på utflykt till Lilla Rimmö med guidning av Jörgen Wastesson. Ett 20 tal medlemmar kom till Stäks brygga för att hämtas med båt över till Lilla Rimmö.

Lantbrukare Jörgen Wastesson berättade om ön gården  och hans verksamhet . Därefter en liten promenad till ett berg med tre s.k. offerstenar.

På gården intogs den medhavda matsäcken under gemytliga former i det vackra vädret.

Wastesson visade och berättade sedan om de redskap, verktyg, husgeråd och möbler som samlats i ett gårdsmuseum.

Ingemar Hagelberg