Pelle Fors och spelemän från bygden

Fiolspelmannen Per Johansson, eller Pelle Fors som han kallades, vandrade omkring i bygden med sin fiol och var flitigt anlitad vid kalas och fester i trakten. Pelle, som föddes 1815, anses vara en av Sveriges märkligaste spelmän inom folkmusiken.

1878 började en 11 årig pojke, Finnmark Hellström lära sig spela fiol av Pelle Fors. Pelle Fors, Finnmark Hellstöm och Karl-Adolf Hellström (vissångare) var under en tid eftertraktade bygdeartister.

Finnmark Hellströms tvillingsöner Allan och Anselm Hellström blev 1982 riksspelmän.

En ganska stor mängd av Pelle Fors, Finnmark Hellström och bröderna Hellströms  kompositioner har  senare upptecknats och finns inspelade på skiva.

Föreningar i samverkan i Rönö

På denna sida samlas bilder och annan dokumentation  från bygden. Det kan vara historiska bilder och  skildringar men även dito från nutiden.  Styrelsen är tacksam för alla bidrag i form av bilder, kartor, skildringar och anekdoter. Ditt bidrag skickar du  till info@hembygdsforeningen.se. Ifall du inte har en bild i elektroniskt format så hjälper Per dig att scanna in dessa.

Genom att klicka på en bild i arkivet så kan du se den i ett större format. Detta gäller dock inte de bilder som rullar.

Ångbåtsbryggan vid Stäk

1800-talet var ångbåtsbyggandets stora era. I Norrköping återfanns framstående skepp- svarv som Hammarstens, Häggblads och Motala Varv, där framför allt det senare pla- cerade Norrköping på den internationella kartan över framstående varvsstäder. Skärgårdstrafiken i sin tur kom igång på allvar under mitten av 1800-talet.

Bilden, som är tagen 1932,  visar ångbåten Maria som lagt till vid Stäks brygga.

Det är många  i Rönö som kan berätta historier från denna epok.

Stäkviken

Stäkviken, eller egentligen Wintersboviken som den har hetat. På bilden  ser man lanthandeln,  Stäks mangårdsbyggnad samt  Vintersbo Herrgård, som  var landmärke för sjöfarare.

Lanthandeln i Linneberga

Fastigheten, där den gamla affären var inrymd, köptes 1885 av handlaren Karl Ingvaldsson. Senare drevs rörelsen av Johanna Flisberg. Hennes biträde, Elin Johansson, övertog affären 1925. 1934 övertogs butiken av Gustav Lindström från Ringarum och 1939 överlät han företaget till Georg Pettersson. Då sades butiken har varit i drift i minst ett sekel.

Den nya affären invigdes 1955 och byggdes sedan om till ”snabbköp” i mitten av 60-talet. Mellan åren 1977 och 2012 var affären en sommarbutik och verksamheten avslutades med loppisverksamhet.

Posten

Granne med lanthandel fanns posthuset som senare "flyttade in" i lanthandeln redan under Georg Petterssons tid. Lokalposten sorterade i posthuset och senare i Lanthandeln och distribuerade dagligen av familjen Pettersson.

Notfiske i Stäk

Att fiska med not härstammar från slutet av 1800-talet. Fisket organiserades i notlag och noten drogs under isen mellan flera vakar. Fisket var lukrativt eftersom fångsterna kunde bli stora, men det arbetskrävande metoden förlorade sin attraktionskraft vid 1950-talet. Bilderna är tagen i Stäkviken på 50-talet.

Observera mängden fisk som fångades!

Föreningslivet

I Rönö har det funnits 23 olika föreningar och sammanslutningar, såsom Rönö Elektriska Distributionsförening, Rönö Lottaavdelning och Rönö Skytteförening.

Av dessa finns några kvar, bland annat Sportklubben.

Bilderna visar aktiviteter i Skytteföreningen.

Höbärgning vid Bugaviken

Förr bärgades hö på störar. Det var ett rätt hårt arbete och krävde mycket arbetsfolk, men innebar också en stor portion samvaro, som engagerade grannar, släkt och vänner samt barn.

Törsten släcktes med svagdrika och som mellanmål bjöds på kaffe och kanelbulle. Då höet hade torkat så kördes det till ladorna, där barnens uppgift ofta var att komprimera höet genom att stampa ner det.

Fotot är taget 1957 vid Bugaviken, där fotografen står med ryggen mot viken.

Heraldiska vapnet

Rönö socken- och församlingsvapen symboliserar gruvverksamheten i Kåreholms koppargruva samt branden i Kungsgården. "T" symboliserar korset i Rönö kapell och korset i den nuvarande kyrkan som omgav kapellet.

Vapnet är inte registrerat hos Svensk Vapen-register och är således inte officiellt.

Medlemskortet i hembygdsföreningen

På den "gamla goda tiden" skrev man ut medlemkort, där sigillet med en sol och tre kullar symboliserar Rönö - "Den bergiga och steniga ön". Medlemsavgiften betalads kontant till kassören.

Nu blir du medlem genom att betala in medlemsavgiften på postgiro 492 86 96-6 samt anmäla dig genom kontaktformuläret. Det går naturligtvis bra att kontakta någon i styrelsen.

Rönö å - 1957

Bilden är tagen från den bro som gick över ån och visar karakteristiska och tidstypiska mahognybåtar. Bron är riven och båtarna är numera gjorda i plast eller aluminium.

Sjöbergavägen

Jenny vilar mot grindstolpen vid Sjöbergavägen ner mot Bugaviken i ivrig väntan på farmor och farfar som ska komma, från stan. Bilden är tagen 1978 eller 1979.

Skog och mark kunde hållas öppna tack vare betande kor. I september 2016 var marken otillgänglig, men öppnas nu successivt upp i det pågående röjnings- och gallringsarbetet.

Antika kartor

Antika kartor efterlyses! Det torde finnas en hel del gamla kartor i skrivbordslådorna hos oss Rönöbor och styrelsen välkomnar därför alla bidrag.

Kartan på bilden är daterad 1850 och visar fastigheten Stäk. De yttre gränserna är fortfa-rande desamma, men i övrigt har en hel del hänt under ca 170 år.

Ett kåseri om att vara Rönöbo

Läs Lars Glimborgs kåseri om att vara Rönöbo i förskingringen, som skrevs till hembygdsföreningens 50-års jubileum 1992.

Ett kåseri om bydgen, liv och leverne, natur och kultur. För dig som vill få en roande beskrivning av bygden och samt enhistorisk tillbakablick.

Ladda ner kåseriet på 12,5 MB.

En fängslande dagbok

Ladda ner dagboken på 6,1 MB.

Pelle Fors låtar

54 låtar efter Pelle Fors (1815 - 1908), Vikbolandet, Östergötland, utgivna av Östergötlands Spelmansförbund och Folkungagillet 1977 finns på folkwiki. De flesta av låtarna är upptecknade efter bröderna Allan och Anselm Hellström, Vikbolandet. De hade i sin tur låtarna i tradition efter sin far, Finnmark Hellström, som var en av Pelle Fors bästa elever. Ibland ser man därför att låtarna är angivna att vara efter Finnmark eller bröderna Hellström.

Stäks handelsbod

I Rönö fanns förutom handelsboden i Linneberga även Stäks handelsbod, som var en fullservice handelsbod med bland annat bensinmack och källare där man förvarade bland annat fisk. På fotot ser man även att vändplanen vid Stäks brygga utgjorde ändhållplats för Rönö-bussen.

Många är de anekdoter som Rönöbor och sommargäster kan förtälja om liv och leverne i och omkring handelsboden.

Hembygdsföreningen 50 år

Lördagen den 26 juli 2003 firade Rönö hembygdsförening sin 50-åriga tillvaro på hembygdsgården Segerbo. Lagom till festligheterna som startade kl. 13.00 förvand-lades en mulen förmiddag med hotande regn till en strålande eftermiddag. Läs mera ...

Färja för transport av kreatur

Den avbildade färjan användes för transport av kor mellan fastlandet och Lilla Rimmö. Färjan är byggd i början på 1920-talet.

Bro över Rönö å

På 50-talet bygdes en bro över Rönö å, som gick ungeför vid halva ån, räknat från den nuvarande bro. Skjulet, som fanns på Vintersbo-sidan av ån, tillhörde familjen Cronberg, dåvarande ägare av Vintersbo Herrgård.

Bilden som är tagen av Lars Wernhoff på 70-talet kan också beskådas i ågalleriet.

Äventyr på isflak

I sommarvärmen 2018 är det skönt att svalka sig med denna bild, som finns i Lars Waernhoffs arkiv. Foto är taget på 50-talet utanför Hästöö.

Brygghus vid Stäk

Lars-Rune Stäke har bidragit med en spännande dokumentation. Vid Vintersbo-korset i Stäk har det funnits ett sk brygghus, som successivt har raserat. Kvar finns en tegelhög och några ruttna stockar ingömda i slånbärsbuskar. Foto är från 1960-talet.

Brygghuset användes som tvättstuga och i den förvarades även diverse fiskered-skap.