Är du nyfiken på vad som händer i Rönö. Bläddra bland 50-talet dokumenterade aktiviteter... Om du vill se mer av bilderna i STÖRRE format så klickar du på bilden!

Segerbodag5

Foto: Henrik Dankwardt

Fotograf: Joen Hägglöf

Kyrkogårdsvandring vid Rönö kyrka

Trots att vädrets makter inte var på vår sida (läs ihållande regn) samlades i lördags c:a 40 personer till Kyrkogårdsvandring vid Rönö kyrka med efterföljande helgmålsbön. Under ledning av Conny Passmark berättade han, Kaj Nielsen och Gabriel Danielsson om flera tidigare Rönöbors levnadsöden på ett vackert och mycket målande sätt. Kvällen avslutades med helgmålsbön av komminister Peter Fransson och vacker musik av Martin Riessen. Detta var ett välkommet samarrangemang med pastoratet, som vi gärna vill upprepa. Vi tackar alla som bidragit!

För er som missade detta, KLICKA så kan ni lyssna på en inspelning från vandringen.

Arbetsdag på Segerbo torsdag 2020-09-03
Vi började med att räta upp och förstärka dörröppningen till ladan. Vi hade ett mkt. trevligt och givande besök av Gunnar Peterson (expert på området att bevara gamla gårdar/torp) som vi rådfrågade om hur vi kan att stoppa lutningen på Lofthuset samt försöka räta upp huset. Två förslag möjliga att prova:

Nr:1. Försöka trycka tillbaka väggen med en lastmaskin. Utvändiga väggar samtliga byggnader. Väggar där timmerstockarna börjar bli dåliga kan man ersätta med grovsågad bred stående panel. Breda lockbrädor med råa kanter. Vanligt förekommande även förr i tiden när hus renoverades. Brädorna bör förborras innan de spikas upp med gammeldags smidda spikar.

Nr:2. Det är att försöka dra tillbaks huset med 2 st. blocktaljor som förankras framför huset i en traktor eller något annat tungt.

Nästa arbetskväll: Torsdag 1/10 kl. 16:30                              Erik P

Trädgårdsutflykt bland tomtar och mycket annat trevligt

I lördags eftermiddag den 22 aug hade Bygdeförenings medlemmar det stora nöjet att besöka Siv och Ulf Helderuds mycket unika trädgård i Östra Ny, skapad ur en skogstomt.

Läs mer!

Conny Passmark

Segerbodagen med visning, Lis-Jons kapell och gudstjänst

Stort tack till er alla som planerat, förberett och genomfört vår Segerbodag! Det blev en succé trots det varma vädret som nog fick en del att stanna hemma. Totalt var det 35 personer som deltog under dagen. Kaj Nielsen har skrivit några rader och Ingvar Ågren fotograferade.

Äntligen!

Som ett led i att engagera sig i landsbygdsutvecklingen tog Bygde-föreningen initiativet att för Trafikverket och Svevia påpeka bristerna i vägarna 874 och 875. Vi hade då en bra dialog med Svevia och resultatet lät inte vänta på sig. Till glädje för över 200 Rönöbor, alla deras gäster och mängden av entreprenörer får vi nu under vecka 33 en bra asfalterad väg. Oljegrusytan som lades 2013 höll således inte i många år.

Stort tack till Svevia och Trafikverket för att vi äntligen får en riktigt bra och körbar väg till Rönö.

Styrelsen för Bygdeföreningen

Arbetsuppgifter på Segerbo 2020-08-06

• Gräsklippning / Trimning kanter
  • Bevattning växter
  • Sören grävde rent i dammen från all växtlighet
  • Pia målade Ronnies nytillverkade anslagstavla
  • Skrapa / borsta staket och byta ut brädor. Virke finns
  • Måla och kitta fönster. Påbörjat av Per

Solen sken och det var riktigt varmt. Men arbetsmoralen var det inget fel på! Trevligt att göra saker tillsammans. Inte minst den gemen-samma Fikastunden. Då får vi möjlighet att diskutera kommande event / åtgärder / behov m m.

Nästa arbetsträff: 3 September kl 16:30. Välkomna!

Erik

Loppis den 1 och 2 augusti blev en succe'

Vårt loppis som arrangerades vid Bygdegården i helgen överträffade alla förväntningar med råge. Kanske inte så konstigt med tanke på den reklam som gjordes, kvaliteten på saker som såldes, det fina vädret och i övrigt väl organiserat. Loppisen piffades upp med kaffeservering och ett stånd där Helena Kärner Karlberg sålde sin keramik. Helena donerade 10% av sin försäljning till Bygdegården.

Tack till alla som bidrog med sina saker och alla som köpte saker. De få saker som inte såldes deponeras till nästa loppis eller förs till Erikshjälpen. Ett ännu större tack till initiativtagarna Sture, Ebba och Lolita samt övriga som bidrog till ett lyckat arrangemang. Bygde-föreninges kassa stärktes med drygt 20 000 kronor, vilket är välbe-hövligt med tanke på rådande tider.

Sommarens andra tipspromenad den 30 juli

20 medlemmar, ett barn och två hundar, deltog i årets andra tipspro-menad med Rönö-tema. Frågorna var kluriga och lärorika - merparten hämtade ur hemsidan. Promenaden i det strålande sommarvädret gick i två slingor, en på 1 km och den andra på ca 4 km. Den yngsta deltagaren var Leopold  (1,5 år) som kämpade sig igenom den korta slingan.

Vinnaren med 10 rätta svar blev denna gång Irene som belönades med en lokalt rökt lax.

Tävlingsledningen tackar alla deltagare som bidrog till en uppskattad promenad och en förstärkning av Bygdeföreningens kassa.

Ebba och Lolita

Entreprenörseftermiddag

14 medlemmar samlades i Bygdegården för att dela kunskap om och erfarenheter av lokala entreprenörer inom bygg, anläggning, skog och markentreprenad, el, VVS, etc. Sammantaget diskuterades c:a 20 olika kompetensområden och konstaterades att den absoluta merparten av tjänster kan tillhandahållas lokalt på Vikbolandet. Konstaterades även att många har genuin kunskap och erfarenhet inom sitt kunskaps-område.

Att anlita lokala och certifierade yrkesmän och -kvinnor är nog så viktigt även om det kan kosta en liten slant extra!

Som ett resultat av kunskapsdelningen kommer Bygdeföreningen att upprätta en lista över lokala entreprenörer och hoppas även att några av dessa kan bli Bygdeföreningens sponsorer och "Hovleverantörer" till boende i Rönö.

Lolita passade på att informera om Bygdeföreningens "utökade uppdrag" som Rönös språkrör och tog vägarna 874 och 875 som ett exempel på hur Bygdeföreningen kan bidra till utvecklingen av bygden.

Thriatlon i Rönö!

På grund av rådande förhållanden så ställde Bygdeföreningen in aktiviteten ”Rönö Triathlon för barn och barnsliga”.

I stället intog Norrköping Triathlon scenen där 10 deltagare gjorde upp internt. Det blev simning i Wintersboviken, cykling på oljegrusvägarna till Stegeborg och Östra Husby samt löpning i Stäk/Lilla Hummelvik.

En mindre hejarklack såg till att humöret var på topp för deltagarna.

Arbetsdag på Segerbo 2020-07-02

Vi har:

1. Tagit bort samtliga brädor på staketet som var dåliga och behöver bytas ut.
    2. Borstat av kvarvarande brädor/stolpar med stålborste.
    3. Påbörjad målning av staketet.
    4. Målat trappan på Lofthuset med tjära.

Till vår nästa arbetsdag ska vi ha virke på plats får att kunna:

1. Återställa staket samt byta ut undermåliga vindskivor/ nockbrädor.
    2. Fortsätta målning med rödfärg o tjära m m.

Nästa arbetsdag 2020-08-06. Kl. 16:30. Väl mött!

Erik Pogrebnjak

Tipspromenad nr 1  2020-07-01

Lycklig vinnare i dagens Tipspromenad blev Misan Hufvudsson, som med 10 av 12 rätt, också gissade närmast på vikten på den rökta laxsidan som var vår utslagsfråga. Laxen - lokalförädlad och rökt av Kalle Wastesson vägde 548 gram, och var också vinsten i tävlingen.

Stort tack till Ebba och Kerstin för den fint genomförda tipspromenaden med så kluriga frågor!

Midsommardagen vid Segerbo

Det blev en annorlunda midsommardag i Rönö i år! Inga "små grodorna" och dansband vid Skälläng, men väl en liten midsommarstång och "småmys" med fika och trevliga samtal vid Segerbo. Midsommarstången restes vid 9-tiden och kaffegästerna kom i lagom antal (med tanke på coronan) under större delen av dagen. Totalt besökte 35 personer vår fina hembygdsgård och fikade på tunet. Vädrets makter vad med oss, förutom en åskskur runt lunchtid. Vi vill tacka alla besökare och hoppas att ni kommer tillbaka fler gånger - det finns mycket att se på Segerbo!

Stort tack till Kerstin och Per för idogt arbetande under hela dagen, Kerstin och Gunnel för kaffebrödsbakandet, samt Sölve och Stefan för den fina midsommarstången!                                                 /Lolita

Föreningen tar emot en svensk flagga den 6 juni

Överlämningen skedde av landshövdingen i Linköpings slott kl 11.30. Helena Kärner Karlberg och Anki Wastesson (t h) representerade föreningen i sina fina hembygdsdräkter.

"– Rönö är ett litet samhälle med få invånare. I princip är alla engagerade i bygdeföreningen som är en sammanslagning av hembygdsföreningen och bygdegårdsföreningen. Jag tror att jag talar för alla, när jag säger att  vi är väldigt stolta över att få ta emot den här gåvan av vår landshövding, sa Anki Wastesson."

Hela Correns reportage finns HÄR för prenumeranter.

Svante Prag

Reportage från Rönö Walkers tisdagspromenad

Tisdagsvandringen utgick idag 2 juni från Mullingstorp. 19 personer och 7 hundar i den vackra försommarkvällen njöt av både skogspromenaden och matsäck med sjöutsikt.

Nästa tisdag ses vi igen kl 18:15 vid Bygdegården. Välkomna!

Martin Collin

Reportage från Rönö Walkers tisdagspromenad

26 maj var vi 15 personer som vandrade från Stora Hummelvik till Arvidsbergs gruvor. Sture guidade oss vid gruvan och vi tog slagghögen i fikabesittning. Vägen hem gick vi över Svarttorp.

Action-reporter: Martin Collin

Friluftsgudstjänst vid Segerbo

Solen strålade och värmde på årets Kristi Himmelfärdsdag, då pastoratet tillsammans med Rönö Bygdeförening bjöd in till friluftsgudstjänt på tunet vid vår vackra hembygdsgård Segerbo. Sammanlagt 23 personer deltog i gudstjänsten, alla på behörigt "corona-avstånd". Det var en fin gudstjänst, vacker musik och solosång framfördes av Martin Riessen och Ann-Christine Hallgren. Efteråt kunde vi som ville sätta oss med vår kaffekorg i lugn och ro, njuta av det fina försommarvädret och att få språka med våra vänner.

Tack för sällskapet!

Tisdagsvandringar – nytt samarbete med Rönö sportklubb

Bild från vår promenad igår, 19 maj 2020, med kvällsfikapaus. När vi startade hängde regnet i luften, men vädret klarnade upp och vi fick en fantastisk fin kväll med storslagen utsikt. Vi var 13 stycken Rönöbor och 6 hundar som i rask takt gick upp till vårdkasen på Lönshuvud. Förutom utsikten tog vi oss tid att njuta av alla fina vårblommor längs vägen, allt ifrån en mängd gullvivor, Adam och Eva till olika ängsblommor.

Lolita

NU HAR DET SKETT! Två har blivit ett!

Igår, den förste mars, hölls det sista årsmötet i Rönö Hembygds-förening historia som enskild förening. Nu har beslutet fastställts att Hembygdsföreningen fortsätter tillsammans med Bygdegårds-föreningen i Rönö Bygdeförening! Vid årsmötet igår fastslogs också de nya stadgarna och den nya styrelsen. Pris delades ut till Årets Rönöbo (Sölve Andersson) och vinnaren i fototävlingen på vår hemsida (Ingemar Hagelberg). Runt 45 personer deltog, vi tackar alla medlemmar som hade möjlighet att närvara! Efter mötet blev vi alla trakterade med korv och bröd. Därefter underhöll Conny Passmark och Kaj Nielsen oss med ett både intressant och lärorikt föredrag om Rönö socken, som sträckte sig från 10 000 år tillbaka och fram till nutid. Vi har tur att ha två så kunniga personer i vår bygd!

Till sist blev det fika med specialtillverkad Rönö Bygdeföreningstårta bakad av Kerstin Sundquist.

Styrelserna tackar alla som hjälpte till för att göra dessa historiska årsmöten minnesvärda!

En lyckad musikafton i Bygdegården!

Fett bra! 84 medlemmar hade samlats i Bygdegården för att umgås och lyssna på Söderköpings främsta Ukulele-orkester - sjumanna-gruppen Ukebox. Den entusiastiska publiken kunde njuta av en bred repertoar av låtar - allt från spexiga svenska sånger till tolkningar av Abba, Beatles, Beach Boys och Kinks.

Under pausen serverades räkmacka på hembakat bröd samt en mix av konditoriprodukter. Allt till det facila priset på 220 kronor per person.

Både  Ukebox och publiken trivdes eftersom evenemanget drog ut på tiden! Kan det bli så mycket bättre?

Vi vill igen passa på att tacka Sture, Ebba, alla gäster samt de som hjälpte till med förberedelser och städning för en lyckad kväll. Fett bra!

Lolita och Stefan

Decenniets första aktivitet i Rönö...

... var nyårsdagens kombinerade gudstjänst med stumfilmsvisning i Rönö kyrka. Drygt 50 personer mötte upp i kyrkan och de flesta följde sedan med över till Bygdegården, där nyårsgröt och skinksmörgås serverades.

Läs mera här i den text som Conny Passmark skrivit.

Lucia 2019

Den 13 december var det dags för det traditionsenliga Luciafirandet i Rönö kyrka med efterföljande samkväm i Bydgegården anordnat av Sportklubben. I år var det nog rekord med mellan 25-30 barn i det fantastiskt bedårande Luciatåget.

Med så många barn så slogs måhända publikrekord i kyrkan och i Bygdegården.

En utförlig "rapport" hittar du här ...

Julbord 2019

Utan överdrift kan man påstå att årets julbord blev en fullträff. 79 gäster välkomnades till en smyckad lokal och bjöds därefter på ett julbord med en blandning av vällagad catering mixat med hemlagat. På program-punkterna fanns acklamation av ”Tomten”, barnkör, allsång med väl utvalda julsånger. Efter efterrätten blev det auktion av en provinsiell gungstol.

Festen toppades med att utse årets Rönöbo, som blev Sölve Andersson. En bildspel hittar du här ...

Eftersom julbordet har blivit så populärt och eftersom vi endast kan ta emot 80 gäster så kan du anmäla dig till Julbord 2020 redan nu!

Festkommittén tackar alla gäster som gjorde att festen blev lyckad och minnesvärd.

Första advent i Rönö

Firandet av första advent är enligt traditionen något speciellt i Rönö. I år var inget undantag! Vi var ca 50 personer som mötte upp till högmässan i kyrkan. Komminister  Peter Fransson höll i predikan och JÖR-kören under ledning av musikdirektör Ann-Christin Hallgren förgyllde med sin vackra körsång. Därefter fortsatte firandet i Bygdegården under ledning av syföreningen. Kaffe med gudomligt välsmakande hembakat dopp avnjöts. Syföreningen anordnade inte mindre än tre olika lotterier med vinster som traktens företagare och enskilda personer skänkt. Vinsterna var många och nästan alla vann någonting. Överskottet från lotteriet och kaffeserveringen kommer att gå till välgörande ändamål.

Vi tackar syföreningen för en välarrangerad tillställning!

Året på Segerbo

Nu i novembermörkret summerar vi upp årets aktiviteter på vår vackra hembygdsgård Segerbo. Vi har haft två friluftsgudstjänster, en i samband med Kristi Himmelfärdsdag och den andra traditionsenligt i augusti. Båda firades med vackert väder och många besökare. Det är glädjande för oss i styrelsen som tillsammans med flera frivilliga har arbetat med skötsel och underhåll. Förutom den normala skötseln har ett gullregnsträd har planterats på ön, som vi hoppas ska blomma fint nästa år till minne av vår tidigare ordförande Mats Mattsson. Under året har dessutom trappan på lofthuset reparerats och målats. Tröskeln in till stugan har välbehövligt också gjorts i ordning. Samt att södersidan på huset fått sig en omgång med rödfärg. Nu återstår planeringen inför nästa år, fortsatt arbete behövs på ett flertal områden.

Ett stort tack till alla som tagit sig tid och hjälpt till med detta så viktiga arbete för vår hembygd!

Extra  årsmöte den 10 november 2019

På det extra inkallade årsmötet tog ca 40 medlemmar ställning till stadgar och namn för den sammanslagna föreningen. Förslag till nytt namn är Rönö Bygdeförening.

På mötet valdes även en valberedning som skall rekrytera medlemmar till den nya styrelsen som skall tillsättas i samband med ordinarie årsmöte i februari/mars 2020. Ordförande för valberedningen är Olle Karlberg, som tacksamt tar emot förslag på kandidater till de olika styrelseposterna.

En bakgrundsbeskriving kan du få här. Ta även del av uppdaterade stadgar samt protokoll (RBF) och protokoll (RHF) från årsmötet.

Styrelserna för Bygdegårds- och Hembygdsföreningen

Alla Helgonahelgen i Rönö

Det var glädjande full aktivitet i samband med Alla Helgonahelgen här i Rönö. I fredags efter det att gravarna blivit smyckade bjöd kyrkorådet in till kaffe med dopp i Bygdegården. Barnen (små som stora) bjöds också på godis. Nästan 30 personer anammade inbjudan. Vi tackar Birgit för att ha arrangerat detta och för det goda hemmabakade kaffebrödet! Och tack till alla som var där för god gemenskap!

Även Minnesgudstjänsten under lördagen var välbesökt. Det tändes ljus och vi mindes dem som lämnat oss under året. Vår komminister Peter Fransson höll en fin predikan. Och som vanligt presterade JÖR-kören långt över allas förväntningar. Undertecknad kommer dessutom länge att minnas den vackra stämsången i psalmen Härlig är jorden.

Rönö Sportklubb 80 år

Tro det eller ej, men vår sportklubb fyller hela 80 år i år! Den startades med andra ord redan 1939! Detta fantastiska jubileum har nu firats i Bygdegården av drygt 20 medlemmar med aktiviteter till gagn för både magen och konditionen. Vi började med fika och fin specialbeställd tårta. Sedan fortsatte vi - i alla fall några av oss - i sportens tecken med rundpingis. Därefter blev det korvgrillning utomhusmed alla tänkbara tillbehör. Eftermiddagen avslutades med en dragkamp, där det av någon outgrundlig anledning var de som stod i nedförsbacken som vann varje gång...?

Stort tack till styrelsen med flera för en trevlig eftermiddag!

Och hurra för vår sportklubb som är “still going strong”!

Gudstjänst på Mickelsmäss

Med regnet hängande i luften firades höstens Mikaelidag i Rönö kyrka med gudstjänst till änglarnas ära. Komminister Peter Fransson predikade och organisten musikdirektör Martin Riessen bjöd - som vanligt - på vackra toner. Därefter var det dags för kyrkkaffe med god äppelkaka som serverades i vapenhuset, tack Birgit! Kaj Nielsen passade då på att informera om församlingskollekten, som i år samlas in till stöd för Stegeborgsgården. Resultatet för första halvåret är imponerande drygt 16 300:-.

I det gamla svenska bondesamhället var Mickelsmäss en av de största helgerna på året. Detta berodde på att skörden var bärgad vid denna tid.

Varmt tack till alla som bidragit!

Fortsättning på svamphelgen

På lördagen var det fortsatt aktivitet i Bygdegården. Under efter-middagen fanns Rolf Karlamark åter till hands för att gå igenom deltagarnas svampkorgar med goda råd och tips. Många av deltagarna hade hörsammat erbjudandet och varit ute i skogen till sina svampställen. De kom i strid ström för att få hjälp av Rolf med artbestämning och andra råd. Vi tackar Rolf för hans medverkan under både fredagen och lördagen! Den har givit mersmak och vi planerar att arrangera motsvarande aktivitet även nästa år.

Svamphelgen september 2019

i samverkan med Vuxenskolan

I två timmar trollband Rolf Karlamark 32 medlemmar med sin monu-mentala kunskap om svamp, dess kännetecken och duglighet i mat-lagning. Presentationen, som baserades på Rolfs populära svampbok, varvades med anekdoter och myter.

I pausen bjöds det på kaffe samt gudomligt gott surbröd med stekt kan-tarell, ost och skinka som pålägg. Kerstin Jakas avrundade kvällen med en presentation av det världsberömda Libanesiska vinhuset Chateau Musar.

Självfallet tog Lolita tillfället i akt att presentera status på sammanslag-ningen av Hembygdsgården och Bygdegården samt Julbordet som serveras den 7 december.

Resan till Kinda augusti 2019,

i samverkan med Vuxenskolan

En halvmulen augustilördag då regnmolnen hängande över oss, färda-des 25 Rönöbor med ”chaffisen” Bosse Andersson, som med säker hand rattade den stora bussen ..... Läs mera om kultur- och inspirationsresan till Kinda ....

Styrelsen tackar Conny för en väl genomförd resa.

Friluftsgudstjänst augusti 2019

Vädrets makter var med oss igen och Hembygdsföreningen kunde genomföra även augusti månads friluftsgudstjänst utomhus.

Torbjörn Sjöberg höll i predikan och Martin Riessen spelade på föreningens gamla orgel. Gudstjänsten avslutades med ett stämnings-fullt musikstycke varefter Torbjörn sjöng oss till bords.

Hembygdsföreningen hade denna gång slagit på stort med bullar, mjuk kaka och två sorters småkakor och allt inmundigades på finporslin i miljömedvetandets anda. Lolita hade tömt sitt förråd på kaffeserviser och samtliga 37 deltagare  serverades på tre olika serviser.

Ronnie

Rysshärjningarna juli 2019,

i samverkan med Vuxenskolan

Wow! 85 Rönöbor samlades i Bygdegården för att lyssna på Lennart Moberg, Kerstin Jakas, Max-Owe Karlberg och Kaj Nielsen när dessa redogjorde för rysshärjningarna längs den Svenska ostkusten under perioden 1708-1721, med den avslutande fredsöverenskommelse i Nystad 1721.

Kerstin gav en övergripand bild om Sveriges krigsföring på 1700-talet och avslutade med en redogörelse om konsekvenserna av krigen. Lennart beskrev händelserna i Norrköping och Max-Owe och Kaj redogjorde för "sanningen" om Kungsgårdens förfall.

Om du vill veta lite mera om föredragen så kan du studera kort-versionen av det omfattand bildspelet.

Stort tack till alla åhörare och de som hjälpte till  före och efter  mötet!

Forngravsvandringen juli 2019,

i samverkan med Vuxenskolan

Intresset för forngravsvandringen överträffade alla förvänt-ningar vad gäller antal besökare, väder och logistik. Aktiviteten, vars initiativtagare var Rolf Andersson, fick uppmärksamhet i Folkbladet och Sveriges Radiokanal P4.

Läs artikeln i Folkbladet.

Styrelsen för Hembygdsföreningen tackar alla besökare för intresset och medlemmar som bidrog till en lyckat evenemang.

Midsommarfirandet i Skälläng 2019

”Fantastisk midsommarstämning”, ”Rena Grönalund”, ”Vilket röj” är några av flera glada tillrop om årets midsommarfirande i Skälläng. Festen blev storslagen med ca 450 firande som njöt av det vackra vädret, den unika festplatsen och ett förträffligt arrangemang. Gästerna kom från när och fjärran med bil, traktor med skrinda, 4-hjuling och cykel och många fick även möjligheten att träffa bekanta och vänner.

Under festen som varade ca ett halvt dygn bjöds det på resning av midsommarstång, barnteater, lotterier, fika, korv etc. Kvällen avslutades med uppträdande och dans till dansbandet Huttez,

Festen är en institution som vi alla hoppas kunna leva vidare i minst 50 år till.

Bygdegårdsföreningens festkommitté  tackar alla som bidragit med sina frivilliga insatser och alla gäster som bidrog till en minnesvärd fest.

Midsommarfirandet i Vintersbo 2019

Årets midsommarfirande i Vintersbo blev en success! Ca 200 Rönö-bor och sommargäster deltog i firandet som nu har blivit en institu-tion precis som midsommarfesten i Skälläng.

Spelmannen Pierre Hallgrens underhållande sång och gitarrspel är populär för alla åldrar som deltar i dansen. Dansringen var dubbelt så stor som under tidigare år!

Familjerna Pia&Andreas Passmark och Wettermark såg till att lotterna blev slutsålda på en halv timme!

Glass från Sänkdalen och dryck smakade bra i solskenet då familjen Conny& Eva-Britt Passmark ansvarade för försäljningen. Familjen Åberg&Magdalinski skötte gotteförsäljningen och ponnyridning ordnades av familjen Teske. Fiskdammen för barnen sköttes av familjen Mofors.

Festfixaren Nicoline tackar alla som gjorde firandet till en storslag-en fest och välkomnar medarrangörer till midsommarfesten 2020.

Nationaldagsfirande 2019

Vädrets makter visade sig verkligen från den goda sidan under Vikbolandets traditionella nationaldagsfirande, detta år i Tåby kyrka. Rönö Hembygdsförening ställde som vanligt upp i fanborgen med professionella Helena, Ulla, Marie och Anki i sina fina hembygdsdräkter.  Efter vacker körsång,  högtidstal innehållande allt vad Vikbolandet kan erbjuda i form av fornminnen, vacker natur, kultur och levande landsbygd, kom en betraktelse där vi uppmanas inse att vi alla har ett val - att välja inkluderande, inte exkluderande i vår kärlek till fosterlandet. Kvällen avlsutades med kaffe utanför Tåby skola.

Lolita Nilsson

Friluftsgudstjänst

Den traditionsenliga friluftsgudstjänsten i Segerbo i Kyrkans regi den 30 maj samlade 48 personer. Även i år hade vi tur med vädret.

Peter Fransson höll i gudstjänsten och Martin Riessen spelade på föreningens orgel.

JÖR kören under ledning av Ann-Christin Hallgren bjöd på körsång även efter gudstjänsten medan besökarna njöt av det medhavda fikat.

Ronnie Nordin

Årsmöte 2019

Mötet blev en milstolpe i Hembygds- och Bygdegårdsföreningarnas historia då mötet tog beslutet om ett samgående, givet att det inte finns några formella hinder för detta.

Det välbesökta mötet kryddades med ett föredrag av Conny Passmark samt   kaffe med välsmakande gifflar och kaka.

Följ med  turerna  kring samgående under   den egna fliken.

Julbord 2018

Vi som ansvarade för julbordsarrangemanget är glada för att 80 personer deltog i festen, som omramades av  julpynt och -dukning samt sång!

Årets julbord blev ett konkret exempel på hur Bygdesgårds- och Hembygdsföreningen kan samverka för att bidraga till ett mer levande Rönö. Du som vill läsa mer om julbord 2018 kan läsa mera här ....

Festkommittén för julbord 2018

Rönörock okober 2018!

Över 50 personer från Rönö City, Lilla och Stora Hummelvik, Håkantorp, Vintersbo etc hade samlats för att lyssna och sjunga till idel kända låtar av artister och grupper som Eagles, CCR, Lasse Berghagen, Cornelis, Rod Stewart etc. Jonas Blum heter sång-aristen som underhöll publiken i ca 2 timmar.

I mellanakten serverades en matig och god räkmacka samt kaffe. Ett stort tack  till   arrangörerna för en lyckad kväll, som Bygde-gårdsföreningen ansvarade för. Nu väntar vi alla i Rönö på julbordet, som serveras den 8 december.

Stefan

Studiecirkel har nu, under Conny Passmarks ledning, fått upp farten. Temat för hösten 2018 och våren 2019 är Rönötorp. På det andra mötet redovisade de ca 20 entusiastiska deltagarna sina iakktagelser och "forskningsresultat" från fältstudier och arkiv-letningar. Resultat skall sedan publicras i bokform och som en interaktiv karta på hemsidan.

Läs mera om verksamheten under fliken "Studiecirkel"

Stefan

Bygdegårdsföreningen var värd för Östra Eneby Hembygds-förenings besök i Rönö. 35 medlemmar  besökte olika ställen i Östergötland, denna första dag av Östgötadagen.

Studiebesöket inleddes genom att Göran Mofors presenterade Bygdegårdens  verksamhet varefter Kaj Nilsen tog vid och guidade runt i kyrkan. Mötet avslutades med ett besök i Segerbo där gruppen välkomnades av Ronnie Nordin.

Östra Enebys hembygdsförening hade ett synnerligen fullspäckat program och åkte till Mem efter besöket i Segerbo. Där intogs en lunch varefter Östgötaturen fortsatte ...

Stefan

Ulla Andersson hälsade 40 Rönöbor välkomna  i Segerbo till den traditionsenliga sommargudstjänsten anordnad av hembygds-föreningen. Predikan hölls av Fransson och musiken framfördes på en hederlig tramporgel av Martin Riessen.

Styrelsen tog tillfället i akt att informera om höstens aktiviteter såsom fototävlingen, studiecirkeln och det planerade julbordet.

Dagens överraskning stod Kaj Nielsen för då han överlämnade en klocka till hembygdsföreningen. Klockan skall användas senast vid nästa sommargudstjänst! Tack Kaj!

Eftermiddagen avslutades i den fina vädret med samvaro och fika.

Stefan

Nu har alla Rönöbor tillgång till ett trevligt fikaställe i Segerbo, hembygdsföreningens hemvist!

Packa fikakorgen och besök Segerbo närhelst det passar dig, släkt och vänner. Njut av den rofyllda miljön och gör en historisk tillbakablick genom att studera kulturarvet.

Om inte förr, så skall du besöka Segerbo den 19 augusti då Hem-bygdsföreningen står som arrangör för en sommargudstjänst.

Styrelsen

Den 7 juli kastade skärgårdsbåten Viskär med skepparen Göran Jonsson loss från Stäks brygga med destinationen Uvmarö, som ligger på södra spetsen av Finnö. 61 förväntansfulla Rönöbor - fast bosatta och sommargäster - hade laddat picknickkorgen och trotsade regnet.

Tack alla som gjorde resan lyckad och särskilt tack till alla nya medlemmar. Läs mera om resan...

Styrelsen genom Stefan

Ett glatt sällskap från Rönö var på spaning efter lämpliga utflyktsmål i Hembygds- eller Bygdegårdsföreingens regi. I  juni besökte sällskapet Åtvidaberg med sin framgångsrika  historia som gruvstad och Hi Tech stad (Facit). Lunch intogs på ortens golfklubb och dagen avslutades på Adelsnäs fantastiska ägor.

Slutsats: Ett mål värt att besöka!

Stefan

Forngravsvandringen 2018-06-02 blev en fullträff!

40-talet medlemmar i hembygdsföreningen intresserade sig för forngravsvandringen, som gick upp till Kvarnbacken och Dalen. Rolf Andersson och Conny Passmark ledde den intresserade publiken från järnåldern in i 1800-talet och beskrev historiska skeenden och fornminnen ur olika perspektiv.

Conny inspirerade många med sin beskrivning av den dokumen-tation som kommer att växa fram och inbjöd alla till att medverka i framställande av Rönös historiebeskrivning.

Vandringen avslutades med fika uppe på den natursköna Dalen med utsikt över Nedre Sundet. Per Sundqvist tackade Conny och Rolf för engagemanget och medlemmarna för visat intresse samt välkomnade alla till studiecirkeln som enligt plan skall börja i höst.

Tänk så trevligt man kan ha det!

Stefan

40-talet Rönöbor närvarade vid den traditionsenliga frilufts-gudstjänsten  i Segerbo. Allt visade sig från den fina sidan - vädret, ett vårstädat Segerbo och fikastunden efter gudstjänsten. Pricken över i blev JÖR-körens sång. På bilden till vänster syns JÖR-kören i bakgrunden. Margareta Johansson kantorn Martin Riessen samt  komministern Peter Fransson har vi till höger på bilden.

Ulla och Stefan

Varje år den 1 maj samlas arbetssugna Rönöbor för att ställa i ordning hembygdsföreningens skatt - Segerbo. På bilden ser ni årets arbetslag som avnjuter välförtjänat kaffe efter  uträttat arbete.

Nu är Segerbo iordningställt inför det första evenemanget den 10 maj.

Styrelsen välkomnar således Rönöbor till sommarens aktiviteter på hembygdsgården samt till  städdagen om ett år!

Ronnie och Stefan

Många trotsade regn och rusk i det traditionella Valborgsfirande i Rönö. Conny har sin vana trogen bidragit med en rapport över denna trevliga aktivitet arrangerad av sportklubben.

Conny - Styrelserna för sportklubben och   hembygdsföreningen tackar för ditt bidrag.

Lördagen den 7 april, vid en av dessa sällsamma dagar, när vår och vinter smälter samman ........ Läs mera.

Conny och Eva-Britt Passmark

Som traditionen bjuder  firades Lucia i Rönö kyrka och avslutades med samkväm i Rönö Bygdegård. Det välbesökta evenemanget var både vackert och stämningsfullt. ”Läs mera....”; du kanske finns med på bild.

Arrangörer var som alltid Rönö Sportklubb och Svenska Kyrkan.

Conny Passmark

Traditionsenligt firades 1:a advent med gudstjänst i kyrkan, där vi sjöng de fina adventssångerna och lyssnade till predikan om Jesu intåg i Jerusalem av komminister Peter Fransson.

Lika stor tradition är det att Rönö kyrkliga syförening efter gudstjänsten serverar kyrkkaffe i bygdegården med hembakat bröd.

Det är också alltid lotterier med många fina vinster, i år med vinst på nästan var fjärde lott. Syföreningen uttrycker sin stora tacksamhet till alla som bidragit med vinster. Lotterierna gör det möjligt för syföreningen att stödja föreningar som vill göra livet lättare för utsatta barn och vuxna.

Kerstin Sundquist

40 entusiastiska Rönöbor invaderade Arkösund i samband med 2017 års  musikafton. Vi tog oss dit med en chartrad båt från Stäk. I de medhavda matkorgarna fanns både mackor, grillad kyckling, saft, öl och vin.

Kvällens gästartist var  Plura som höll sig till sin traditionella repertoar. Konserten denna soliga sommarkväll slog "all time high" vad gäller antalet besökare på Arkösunds   visfestival.

Vid solnedgången återvände  sällskapet hem - mätta  och belåtna.

Festfixaren Nickan skall ha all ära för en lyckad tillställning.

Stefan Jakas

Sensommarens traditionsenliga friluftsgudstjänst hölls på Segerbo den 6e augusti. Gudstjänsten var välbesökt - 39 Rönöbor m.fl. besökte gudstjänsten och avnjöt därefter välsmakande kaffe och kaka. Hembygdsföreningens ordförande Mats Matsson hälsade gästerna välkomna varefter prästen är Tore Torbo och organisten Henric de Koster tog vid.

Budskapet i predikan handlade om andlig klarsynthet, där prästen på ett bra sätt kopplade budskapen i bibeltexten till vardagliga frågeställningar såsom behovet av att bry sig om sin medmänniska. Gudstjänsten avslutades med att kantor och mötesdeltagarna stämde upp i ”Ja må hon leva” på Anki Wastessons stundande 60-års dag.

Per Sundquist

Rönö Hembygdsförenings årliga skärgårdstur, med ombordstigning vid Stäks ångbåtsbrygga, var målet Vänsö i S:t Anna. Ca 60 förväntansfulla medlemmar äntrade M/S Viskär och i härligt sjöväder styrde skepparen med säker hand fartyget söderut, bl a igenom Kung Valdemarssegelled.

Vid ankomsten till Vänsö vankades medförd matsäck, som intogs bland båthus och bryggor. Mätta och belåtna vandrade vi genom ett grönskande, blommande och råmande skärgårdslandskap till Vänsögård där Ingegerd och hunden Bonzo hälsade oss välkomna

Vänsö omtalades redan 1501 Venars öö. 1740 bodde 17 personer på ön och vid laga skifte som förrättades 1857-1860 på Vänsö fanns då sju gårdar. Som mest bodde i slutet av 1800-talet 90 personer på ön. Under en tid fanns ett "priggkokeri" där fiskolja utvanns ur spigg, och på 1940-talet anlades ett båtbyggeri här. 2012 fanns 4 fastboende på ön. (Källa Wikipedia)Ingegerd: ”Gården och består av bl.a. Storstugan från 1900-talets början, Fiskarstugan från 1800-talet och Gammelstugan från 1700-talet.

Läs den fullständiga redogörelsen ....

Conny Passmarken Bonzo.

Midsommarafton inleddes traditionsenligt med samling på ängen för att förbereda firandet. Vi reste tält, ordnade med bord till lotterier, riggade ljudanläggning och klädde stången med björk o blommor. Pär Peterson (Åke Petersons son) ställde upp med traktor och vagn i år så några vuxna och många ungdomar/barn kunde åka iväg för att plocka blommor o såga ner lite björk. Den åkturen uppskattas.

Stången kläddes grön och färggrann.Efter en lunchpaus för samtliga så drog dans, lotteri-, glass- och godisförsäljning igång. För de minsta erbjöds fiskdamm! Populärast är dansen som hålls av Pierre Hallgren. Det bildades dubbla ringar för att alla dansande skulle få plats.Lotteridragningen mixades med lekar som familjen Teske höll i detta år och familjen Passmark ansvarade för glass-försäljningen.

Vädret var perfekt och många kom för att delta under firandet denna midsommarafton och nu ser vi fram emot resten av sommaren!

Nicoline och Vintersbo festkommitté

I  juni  2017 var  Hembygdsförening på utflykt till Lilla Rimmö med guidning av Jörgen Wastesson. Ett 20 tal medlemmar kom till Stäks brygga för att hämtas med båt över till Lilla Rimmö.

Lantbrukare Jörgen Wastesson berättade om ön gården  och hans verksamhet . Därefter en liten promenad till ett berg med tre s.k. offerstenar.

På gården intogs den medhavda matsäcken under gemytliga former i det vackra vädret.

Wastesson visade och berättade sedan om de redskap, verktyg, husgeråd och möbler som samlats i ett gårdsmuseum.

Ingemar Hagelberg