Aktiviteter

Vi planerar att genomföra c:a 30 aktiviteter under 2021. Till detta skall läggas tisdagspromenaderna med Rönö Walkers, Yoga, studiecirklar, församlingens aktiviteter samt informations- och inspirationsmöten med bygdens föreningar och samfälligheter.

Vi har självfallet corona-anpassat aktiviteterna med förhoppningen att kunna genomföra inomhusaktiviteter under hösten. Vårens och sommarens aktiviteter är samtliga utomhusaktiviteter och även anpassade för barn och ungdom. Som exempel kan nämnas aktiviteten ”Thriatlon för barn och barnsliga” samt ”Barnens-Dag-firande”. I år skall det även bli ett loppis!

I planeringen har vi också fått influenser från Riksförbundet genom att just ge plats för barn- och ungdomsaktiviteter samt ha frågor om exempelvis säkerhet på agendan. Hela programmet kan du se nedan och fler detaljer publiceras, när vi vet att aktiviteten kan realiseras.

Aktiviteterna 2021

Till 15 april                                         Friluftsbingo enskilt

3 april                                                    Påskpromenad med påsktema

22 april                                                  Krisberedskap och -hantering. Digitalt möte.

2 juni                                                  Fototävlingen drar igång

26 juni                                               Midsommarcafé vid Hembygdsgården i Segerbo kl 11-16

8 juli                                                   Tipspromenad med Rönö-tema

17 juli                                                  Torprunda med Conny Passmark. "En vandring med stänk av salt och

mylla från en förgången tid, men även med påtagliga kopplingar till vår

nutid. Vissa är okända för flera och vissa har nyligen blivit bemärkta."

(21 juli) Prel 2022                             Triathlon för barn och barnsliga

24-25 juli                                            Loppis

28 juli                                                  Entreprenaddag

31 juli                                                     Barnens Dag-firande med käpphästtävling och ponnyridning

7 / 8 augusti                                       Östgötamusiken uppträder på Vintersbo Herrgård

15 augusti                                           Segerbodag inklusive gudstjänst

21 augusti                                             Torpskyltsframställning

4-5 september                                   Östgötadagarna

11 september                                      Kyrkogårdsvandring kl 17, helgsmålsbön kl 18.

”Varför en artikel i amerikansk tidning från slutet  av 1800-talet har kopplingar till vår vackra kyrkogård i Rönö. Varför blev en kvinna och man som delat sitt liv i vårt och torrt, under flera år, begravda i skilda gravar? Finns det gravar som är minnesmärkta? Svaren och mycket mer får ni vid vår vandring.”

11-12 september                                   Svamphelg: svampplockning och träff med Rolf Kalamark

v 36                                                             Skogsutflykt

v 41                                                             Musikafton

30 oktober                                              Kultur- och demokratidag

v 43                                                             HLR-kurs

v 46                                                            "Corona-dra-åt-skogen"-fest

v 48                                                             Vinprovarkväll

november                                                 Filmafton

4 december                                              Julbord i Bygdegården/Julmarknad i Segerbo

13 december                                             Lucia

Återkommande aktiviteter

Varje tisdag                                           Upptäck Rönö på vandring med oss

En torsdag/sommarmånad             Upprustning Segerbo

Söndagar                                                 Yoga

Klicka på bilderna nedan för att syna länkbiblioteket med evenemang i Norrköping, Söderköping och övriga Östergötland. Vad gäller kyrkliga arrangemang så hänvisar vi dig till kyrkans hemsidaDu som önskar annonsera en aktivitet är välkommen med ditt bidrag till info@ronobygdeforening.se.

Östgötadagarna 2021

I 20 års tid har första helgen i september varit något speciellt i Östergötland. För många har det blivit en vana att ge sig ut på den östgötska landsbygden och med hjälp av karta och flaggor upptäcka gårdsbutiker, hembygdsgårdar, matproducenter, bondgårdar, hantverkare och mycket mer.

Omkring 100 000 besökare brukar besöka Östgötadagarna denna helg. År 2020 blev det tyvärr annorlunda. På grund av rådande omständigheter måste man ställa om årets Östgötadagar och istället sprida ut det under hela sommaren. Vi behöver vara rädda om både besökare och aktörer.

Vikbolandsmarken arrangeras årligen i mitten av juli i Östra Husby. På programmet står sång och musik, utställningar, försäljning av lokalt producerade matvaror och produkter samt loppis.

Alla känner vi ju till "vår stad" Norrköping - Sveriges 10e största stad enligt antal invånare. Om du vill ha bra koll på kulturevenemang, sevärdheter och och restauranger så finns allt du behöver på denna hemsida.

Håll dig uppdaterad på evenemangen i Norrköping . Här hittar du schema för konserter, teaterföreställningar etc. för alla kategorier av kulturintressenter.

Om du vill bredda kultur- och nöjesutbudeten samt sevärdheter till slottsbesök och liknande då bör du besöka hemsidan "Visit Östergötland”...

Östgötaskärgården är en hemsida som fokuserar på skärgårdaen i Arkö, St Anna och Gryt. Här finns allt du behöver för att upptäcka Sveriges vackraste skärgård!

Söderköping ligger på samma avstånd från Rönö som Norrköping och är väl värt besök, speciellt sommartid då den pittoreska staden lever upp. Den stora upplevelsen är småstadsidyllen samt Söderköpings gästabud med medeltidsmarknad och tornerspelet i slutet av augusti.

För den som är intresserad av att löpning eller cykling kan Vikbovändan rekommenderas - ett annorlunda maratonlopp där vätskestationerna finns på gårdar där man förutom dryck får smaka på Vångas struts, Visätters kalkon, Sänkdalens mjölk och Vallas getost. Startskottet för 2019 års Vikbovända går  10 augusti.

Kolmårdens Djurpark är med sin yta på 1,75 km² Nordens största djurpark och räknas också som en av de största i världen.

Djurparken är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer. Under en säsong har Kolmården drygt 700 000 besökare. Bland de största attrakti-onerna hittar vi Bamses Värld och delfinföreställningen som ses av 98 % av alla besökare varje år.

För golfaren eller den som vill njuta av naturen och avnjuta en lunch på golf-restaurangen finns följande golfbanor i krokarna:

Mauritzberg Östra Husby

Jönåker GK i Jönåker