Aktiviteter

Vi planerar att genomföra c:a 30 aktiviteter under 2021. Till detta skall läggas tisdagspromenaderna med Rönö Walkers, Yoga, studiecirklar, församlingens aktiviteter samt informations- och inspirationsmöten med bygdens föreningar och samfälligheter.

Vi har självfallet corona-anpassat aktiviteterna med förhoppningen att kunna genomföra inomhusaktiviteter under hösten. Vårens och sommarens aktiviteter är samtliga utom-husaktiviteter och även anpassade för barn och ungdom. Som exempel kan nämnas aktiviteten ”Thriatlon för barn och barnsliga” samt ”Tour de Ronoe”. I år skall det även bli ett loppis och kanske även en auktion!

I planeringen har vi också fått influenser från Riksförbundet genom att just ge plats för barn- och ungdomsaktiviteter samt ha frågor om exempelvis säkerhet på agendan. Hela programmet kan du se här och detaljerna publiceras nedan när i vet att aktiviteten kan realiseras.

Aktiviteterna 2021

Till 15 april                                       Friluftsbingo enskilt

3 april                                                 Påskpromenad med påsktema

22 april                                               Krisberedskap och -hantering. Digitalt möte.

(30 april) Inställt                            Valborgsmässoafton på Kvarnberget

13 maj                                                  Vårgudstjänst i Segerbo

15/16 maj                                            Östgötamusiken uppträder på Vintersbo Herrgård

2 juni                                                    Fototävlingen drar igång

6 juni                                                    Nationaldagsfirande

19 juni                                                  Kyrkogårdsvandring

26 juni                                                 Skällängsfest/Midsommardag vid Hembygdsgården i Segerbo

Återkommande aktiviteter

Varje tisdag                                        Upptäck Rönö på vandring med oss

En torsdag/sommarmånad          Upprustning Segerbo

Söndagar                                              Yoga

Klicka på bilderna nedan för att syna länkbiblioteket med evenemang i Norrköping, Söderköping och övriga Östergötland. Vad gäller kyrkliga arrangemang så hänvisar vi dig till kyrkans hemsidaDu som önskar annonsera en aktivitet är välkommen med ditt bidrag till info@ronobygdeforening.se.

Östgötadagarna blev Östgötasommar 2020

I 20 års tid har första helgen i september varit något speciellt i Östergötland. För många har det blivit en vana att ge sig ut på den östgötska landsbygden och upptäcka gårdsbutiker, hembygdsgårdar, matproducenter, bondgårdar, hantverkare och mycket mer.

Omkring 100 000 besökare brukar besöka Östgötadagarna denna helg. År 2020 blev det tyvärr annorlunda. På grund av rådande omständigheter måste man ställa om årets Östgötadagar och istället sprida ut det under hela sommaren. Vi behöver vara rädda om både besökare och aktörer.

Aktörerna i den karta som distribuerats hade anmält sig till årets Östgötadagar den 5-6 sept. Många av aktörerna höll öppet i sommar och ville med denna karta hjälpa besökare och aktörer att nå varandra under sommaren.

Vikbolandsmarken arrangeras årligen i mitten av juli i Östra Husby. På programmet står sång och musik, utställningar, försäljning av lokalt producerade matvaror och produkter samt loppis.

Alla känner vi ju till "vår stad" Norrköping - Sveriges 10e största stad enligt antal invånare. Om du vill ha bra koll på kulturevenemang, sevärdheter och och restauranger så finns allt du behöver på denna hemsida.

Håll dig uppdaterad på evenemangen i Norrköping . Här hittar du schema för konserter, teaterföreställningar etc. för alla kategorier av kulturintressenter.

Om du vill bredda kultur- och nöjesutbudeten samt sevärdheter till slottsbesök och liknande då bör du besöka hemsidan "Visit Östergötland”...

Östgötaskärgården är en hemsida som fokuserar på skärgårdaen i Arkö, St Anna och Gryt. Här finns allt du behöver för att upptäcka Sveriges vackraste skärgård!

Söderköping ligger på samma avstånd från Rönö som Norrköping och är väl värt besök, speciellt sommartid då den pittoreska staden lever upp. Den stora upplevelsen är småstadsidyllen samt Söderköpings gästabud med medeltidsmarknad och tornerspelet i slutet av augusti.

För den som är intresserad av att löpning eller cykling kan Vikbovändan rekommenderas - ett annorlunda maratonlopp där vätskestationerna finns på gårdar där man förutom dryck får smaka på Vångas struts, Visätters kalkon, Sänkdalens mjölk och Vallas getost. Startskottet för 2019 års Vikbovända går  10 augusti.

Kolmårdens Djurpark är med sin yta på 1,75 km² Nordens största djurpark och räknas också som en av de största i världen.

Djurparken är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer. Under en säsong har Kolmården drygt 700 000 besökare. Bland de största attrakti-onerna hittar vi Bamses Värld och delfinföreställningen som ses av 98 % av alla besökare varje år.

För golfaren eller den som vill njuta av naturen och avnjuta en lunch på golf-restaurangen finns följande golfbanor i krokarna:

Mauritzberg Östra Husby

Jönåker GK i Jönåker