Aktiviteter

Basen i årets program är självfallet aktiviteter som knyter an till kultur och hembygd. Vi kommer också att anordna sociala aktiviteter, barn- och ungdomsaktiviteter samt aktiviteter inom landsbygds-utveckling. Sist men inte minst friskvårdsaktiviteter med Rönö Walkers som en grundsten.

Aktiviteter med avgift betalas via bankgiro 5732-5409 eller swishnumret 1230808451. Märk med aktivitetens namn. Ladda ner Aktivitetsplan 2022 HÄR.

Aktiviteterna 2022

Sö 13 mars                                            Årsmöte kl 15 i Bygdegården. Andreas Bengtsson talar. Kaffe

Ti 5 april                                              "Foton från förr"

Lö 23 april                                          Teaterföreställningen Bygdens söner med Peter Jansson

On 27 april (i Mem)                         Vikbolandets Arkiv- och Historeförenings årsmöte

Lö 30 april                                             Valborgsmässofirande med start vid Kyrkstallet kl 20:45

Sö 8 maj                                                  Torpvandring med Conny Passmark

Ti 24 maj                                             Krishantering och krisberedskap med Norrköping kommun

To 26 maj                                               Kristi Himmelfärd i Segerbo med Gudstjänst, ta med kaffekorg

On 1 juni                                                 Teckningstävling börjar

Må 6 juni                                                Nationaldagsfirande

Lö 25 juni                                               Midsommardag med Skällängsfest!

To 7  juli                                               Båtutflykt, heldag

Lö 16 juli                                                Käpphästtävling på Vintersbo Herrgård

Sö 14 augusti                                       Segerbodag med Gudstjänst, fika och uppträdanden

On 17 augusti                                     Naturguidning i betesmark

Lö  20 augusti                                    Konsert med Trio Lila

Lö-Sö 3-4 september                      Östgötadagarna. Café, hantverk, natur och kultur:  DETALJSCHEMA

Lö 17 september                                Torpskyltstillverkning vid Segerbo

Lö 24 september                               Studiebesök på Hofgren säteri med Gunnar Peterson

Lö 29 oktober                                     Teaterkväll (Fly me to the Moon)

Ti 15 november                                    HLR-kurser

Lö-Sö 19-20 november                     Fotoutställning "Vikbolandet" (Söderköpings fotoklubb)

Lö 3 december                                     Bygdeföreningens Julbord

Ti 13 december                                    Luciatåg i Rönö kyrka. Samkväm i Bygdegården

Återkommande aktiviteter

Varje tisdag (uppehåll hösten 2022)   Upptäck Rönö på vandring med Rönö Walkers

En torsdag/sommarmånad              Upprustning Segerbo

Tisdagar                                                    Yoga i Bygdegården

Aktiviteter föregående år

KLICKA

Länkar

Klicka på bilderna nedan för att syna länkbiblioteket med evenemang i Norrköping, Söderköping och övriga Östergötland. Vad gäller kyrkliga arrangemang så hänvisar vi dig till kyrkans hemsidaDu som önskar annonsera en aktivitet är välkommen med ditt bidrag till info@ronobygdeforening.se.

Runstenarna på Vikbolandet, söndag den 28 augusti

Vad kan runstenarna på Vikbolandet berätta för oss om livet under vikingatiden? Föreläsning med Svante Lagman, fil dr i Nordiska språk vid Uppsala universitet och med runor som specialitet. KLICKA för mer information!

Östgötadagarna 2022

Det är något visst med första helgen i september. I alla fall i Östergötland. I 20 års tid är det en helg vikt åt Östgötadagarna. Östgötadagarna lockar varje år över 100 000 besökare till den östgötska landsbygden och ger medverkande aktörer tillfälle att visa upp sin verksamhet. Med hjälp av karta och flaggor hittar man vägarna till gårdsbutiker, hembygdsgårdar, matproducenter, gallerier, bondgårdar, hantverkare och mycket mer. Den östgötska landsbygden bjuder på stort entreprenörskap och engagemang. Det är en händelserik helg. Besökaren har ett helt smörgåsbord att välja bland!

Östgötadagarna erbjuder något för alla! Välkomna till höstfest!

Program för RÖNÖ 2022

Vikbolandsmarken arrangeras årligen i mitten av juli i Östra Husby. På programmet står sång och musik, utställningar, försäljning av lokalt producerade matvaror och produkter samt loppis.

Alla känner vi ju till "vår stad" Norrköping - Sveriges 10e största stad enligt antal invånare. Om du vill ha bra koll på kulturevenemang, sevärdheter och och restauranger så finns allt du behöver på denna hemsida.

Håll dig uppdaterad på evenemangen i Norrköping . Här hittar du schema för konserter, teaterföreställningar etc. för alla kategorier av kulturintressenter.

Om du vill bredda kultur- och nöjesutbudeten samt sevärdheter till slottsbesök och liknande då bör du besöka hemsidan "Visit Östergötland”...

Östgötaskärgården är en hemsida som fokuserar på skärgårdaen i Arkö, St Anna och Gryt. Här finns allt du behöver för att upptäcka Sveriges vackraste skärgård!

Söderköping ligger på samma avstånd från Rönö som Norrköping och är väl värt besök, speciellt sommartid då den pittoreska staden lever upp. Den stora upplevelsen är småstadsidyllen samt Söderköpings gästabud med medeltidsmarknad och tornerspelet i slutet av augusti.

För den som är intresserad av att löpning eller cykling kan Vikbovändan rekommenderas - ett annorlunda maratonlopp där vätskestationerna finns på gårdar där man förutom dryck får smaka på Vångas struts, Visätters kalkon, Sänkdalens mjölk och Vallas getost. Startskottet för 2019 års Vikbovända går  10 augusti.

Kolmårdens Djurpark är med sin yta på 1,75 km² Nordens största djurpark och räknas också som en av de största i världen.

Djurparken är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer. Under en säsong har Kolmården drygt 700 000 besökare. Bland de största attrakti-onerna hittar vi Bamses Värld och delfinföreställningen som ses av 98 % av alla besökare varje år.

För golfaren eller den som vill njuta av naturen och avnjuta en lunch på golf-restaurangen finns följande golfbanor i krokarna:

Mauritzberg Östra Husby

Jönåker GK i Jönåker