Konsthantverkare

Välkommen till våra lokala konsthantverkare!

Ålbäckens trädgård

Ålbäckens Trädgård är en liten verksamhet som drivs av lust och trädgårdsglädje. Trädgården ligger på södra delen av Vikbolandet i Norrköpings kommun. Vi odlar främst perenner av olika slag. Både vanliga välkända och lite mer ovanliga som man inte hittar i det vanliga plantskolesortimentet. Sortimentet varierar såklart över säsong och från år till år. Se vårt sortiment.

Kontakt: Kerstin Hellberg  070-201 88 89, albackenstradgard@gmail.com

Kerstin Jakas Boutique, Vintersbo

Välkommen till Kerstins lilla Boutique på nätet, där hon erbjuder textilhantverk såsom vinpåsar, käpphästar och säsongsbetonade prydnadsföremål – samt lokalt producerade produkter såsom honung, marmelad och senap. Observera att de flesta produkter bara finns i ett exemplar med få undantag, där det finns två likadana. 5% av hennes intäkter går till Bygdeföreningen!

Kerstin Jakas, kommer från bankvärlden som HR-coach och landade på Vintersbo Herrgård 2010. Kerstin är utbildad sömmerska och textilhantverkare som väckt sitt insomnade yrke till livs efter 30 års vila.

Sin inspiration har hon fått genom Julmarknaden 2020 i Bygdeföreningens regi och barnbarnet Leopold. Kerstin har nu tagit plats bakom sin gamla trogna Husqvarna symaskin på Vintersbo Herrgård.

Du kan studera hennes verk på www.vintersboherrgard.se/Boutique.html

Önskar du komma i kontakt med Kerstin, når du henne på

kerstin@vintersboherrgard.se  eller på mobil 0733 - 80 01 16

Helena Kärner-Karlbergs keramik

Helenas keramikföremål, som tål mikro och diskmaskin,  börjar bli välkända i bygden:

Helena Kärner Karlberg, f.d. akut-undersköterska, numera hobbykeramiker bosatt i Rönö sedan 1980-talet. Som barn sysslade jag lite med keramik och har alltid haft en fascination för hantverket, då främst drejandets konst. Att se hur en lerklump förvandlas till en vacker skål eller vas är magi.

År 2013 togs intresset upp igen, genom en kvällskurs. Det var då jag fastnade i leran!

I min lilla ateljé ägnar jag många timmar åt att trolla fram främst bruksföremål som te/kaffemuggar, skålar, vaser, ljusfat och en och annan tekanna. Det är en omfattan-de process med drejning, tork, bränning, putsning, glasering och bränning igen.

Jag älskar lera och jobbar mycket med den järnhaltiga stengodsleran Fylelera, som en gång grävdes fram i Fyledalen i Skåne.

Inspirationen finner jag främst hos Krukmakarmästare Maria Ekberg på Österlen, som jag ser som min mentor. Hon ger fortlöpande on-linekurser där jag får många idéer och utvecklas. Och som med allt hantverk blir man ju aldrig fullärd.

Önskar du komma i kontakt med Helena så når du henne på mobil 0763 - 389 344 .

Chihiro Tsuji Textile

Chihiro Tsuji, som är deltidsboende i Vintersbo, är handvävare och utbildad inom textilkonsthantverk i Japan och Sverige. Sedan 2013 har hon vävt sjalar i naturmaterial som Kashmir, yak, ull och silke med växtfärgade garn. En stor del av garnet är färgat från växter som är plockade i Rönö som exempelvis ek, hassel‐löv, alkottar, brännässlor, maskrosor, ljung och granris. Chihiro sträver efter att väva sjalar med god hållbarhet, funktionalitet, komfort och skönhet.

Mina alster finns på min hemsida www.chihirotsuji.com

Kontakta Chihiro för beställning chihirotsuji1006@gmail.com.
Mobil: 070 - 55 20 305.

Lennart Carlsson, knivmakare

Bli ägare till en unik kniv som representerar genuint Rönö-hantverk. Varje kniv i tillhörande läderfodral är ett mästerverk! Lennart är fast boende i Vintersbo.

Lennart, ”knivmannen”, Carlsson driver föreningen ”Knivmakare Öst” och skriver så här på sin hemsida:

”Föreningens målsättning är att främja och vidareutveckla god knivtradition i regionen att verka för att gamla hantverkstraditioner och det kulturella arvet inom knivslöjdens och konsthantverket område bevaras och utvecklas , att skapa en fin anda för samtliga medlemmar genom samvaro, kurser och andra aktiviteter som kaffe med dopp i smedjan”.

Läs mera om Lennarts knivar på http://knivmakareost.se

Kontakta Lennart för beställning:   lennart50.carlsson@gmail.com

Katarina Lagerqvist och Magnus Hult, akvareller

Vi, Katharina Lagerquist och Magnus Hult, delar vår tid mellan Gamla Stäks Affär och Solberga utanför Bie. Numera pensionärer kan vi ägna del av vår tid till skapande verksamhet av olika slag. Katharina jobbar gärna med färg och form på många olika sätt. Magnus gör emellanåt akvarell i beskrivande syfte, så som den ursprungligen användes. Inspiration och känslan för färg och form har förstärkts genom att vi deltagit i flertalet kurser i olja och akvarell. "Växttryck med akvarell" utövar vi gemensamt och är något vi avser fortsätta med när sommaren väl är här!

Kontakt: magnus.hult@forssbredband.com,

katharina.lagerquist@forssbredband.com