Under denna flik samlas information om övriga föreningar och sammanslutningar som  är av intresse för Rönöbor. Det kan vara sommarstugeföreningar,  jaktlag, vägföreningar, samfälligheter etc.

Skälläng 17 nov

Församlingen och Rönö Kyrka

Syföreningen

JÖR-kören

Rönö Walkers är en del av Rönö Sportklubb.

Under 2020 anordnas vandringar i samarbete med Rönö Bygdeförening. Vi samlas varje tisdag eftermiddag vid Rönö kyrka. Ofta samåker vi därifrån till dagens utgångspunkt för vandringen. Många tar med sig sin hund också. Under vandringen intas sommartid medhavd matsäck på någon fin utsiktspunkt. Veckans vandring beskrivs i detalj på Bygdeföreningens facebooksida:

Vid frågor kontakta Bygdeföreningens facebookansvarige Roger Ståhl på 0722-159061.

Rönö Sportklubb (RSK) är en anrik klubb som ”ägnar sig åt allt annat än sport” som en av styrelsemedlemmarna en gång uttryckte det.

Den 80-åriga klubben är framförallt arrangör av Lucia och majbrasan. Båda evenemangen samlar en stor publikt, speciellt luciafirandet då kyrkan fylls med gäster - äldre som unga. Efterföljande firande på Bygdegården med fika och ett generöst lotteri har blivit en välkommen tradition.

Rönö Runners och Rönö Walkers, sektioner i Sportklubben, står för den atletiska delen av sportklubbens verksamhet.

RSK:s verksamhetsplan för 2019 hittar du här ...

Plan för 2020 är ej fastställd pga coronarestriktioner. Se dock Rönö Walkers ovan och årets yoga-program.

Klubbens ordförande är Lena Collin, som nås på  lenacollin@ telia.com. Lena har telefon  0125 - 510 97.

I januari 2019 startade Nina & Jonas Vogel löpgruppen Rönö Runners. Syftet var framförallt att de skulle få en regelbundenhet i deras egen träning. En fast tid varje vecka och andra löpsugna som stod och väntade gjorde helt enkelt att löpningen blev av. Att det dessutom är socialt och trevligt att springa med andra gör så klart inte saken sämre. Löpgruppen är öppen för alla som vill vara med och varje pass anpassas efter deltagarnas önskemål och förmåga. Jonas har tidigare lett löpgrupper på Actic och Factory Fitness i Norrköping och kan vara behjälplig med tips om så önskas.

Rönös vackra omgivningar utforskas och passen varieras och kan hållas på både asfalt, grusväg och på stigar i skogen.

Rönö Runners är en del av Rönö Sportklubb.

Under 2020 görs paus, se Rönö Walkers i stället. Vid frågor kontakta Nina på 0720-801711.

I Rönö finns flera sommarstugeföreningar av vilka Lilla Hummelviks sommarstugeförening är den största med 84 fastig-heter. Andra föreningar är Stora Hummelvik, Vintersbo 3:7, Vintersbo 3:1, samt Djupvik.

Gemensamt med dessa föreningar är att de ligger vid kusten och har väl ordnat med badmöjligheter samt båtplatser.

Sammantaget representerar föreningarna mellan 400 och 500 potentiella medlemmar i Bygdeföreningen.

De enskilda vägarna är ett viktigt komplement till de allmänna vägarna för framkomlighet och tillgänglighet i hela landet. Trafikverket ger årliga bidrag för drift och underhåll samt bistår väghållarna med råd och stöd i vägtekniska frågor.

Det svenska vägnätet består av:

• 98 500 km statliga vägar
  • 42 300 km kommunala vägar
  • 74 000 km enskilda vägar med statsbidrag

I Rönö finns det ca 10 enskilda vägar  av vilken Vintersbo Vägsamfällighet har flest medlemmar, eftersom bland annat sommargäster i Vintersbo 3:7 och Vintersbo 3:1 använder sig av vägen.

Vägsamfälligheterna eller -föreningarna brukar ha sina årsmöten i augusti och medlemmar uppmuntras att deltaga i dessa möten.

Församlingen i Rönö är inte som alla andra församlingar då kyrkan har förmånen att förvalta en kyrklig raritet från 1600-talet och även hartillgång till Hembygdsgården i Segerbo och Bygde-gården med alla dess faciliteter. Flera av de kyrkliga aktiviteterna kryddas dessutom med sång framförd av JÖR-kören. Allt detta, blandat med lite nytänk, ger förutsättningar för kyrkan att utforma spännande program.

Nyårsgröt

Kyrkans mera publikfriande program börjar redan den 1:a januari då församlingsborna samlas i kyrkan för en högtidsgudstjänst, varefter man möts upp i Bygdegården för att avnjuta julgröt och en skinkmacka, samt umgås för att spåna om det nya året och sammanfatta tankarna om det gångna. 2020 toppades aktiviteten genom att man i kyrkan visade en kristen stumfilm från 1902!

Sommargudstjänster i Segerbo och i Arvidslund

Under våren och sommaren anordnas traditionellt två sommar-gudstjänster vid vår vackert belägna hembygdsgård Segerbo. Dessa anordnas i samarbete med Bygdeföreningen. Den vackra miljön och kaffebjudningen gör att gudstjänsterna blir speciella.

Musiken tonar fram ur en tramporgel och/eller synt. Självfallet avslutas det hela med kaffe med dopp. Kom och upplev kontras-terna.

Under högsommaren arrangeras också tacknämligt en frilufts-gudstjänst i trädgården hos familjen Andersson på Arvidslund. Även vid detta tillfälle åtnjuts kyrkkaffe med fantastiskt gott hembakat kaffebröd.

Jaktgudstjänst

Då jaktsäsongen börjar i oktober hålls en jaktinspirerad guds-tjänst. Gudstjänsten har inte varit speciellt känd och därmed inte på senare år så välbesökt, men med en bättre marknadsföring så skall även denna gudstjänst bli välbesökt av jaktfolk och Rönöbor som vill uppleva en lite annorlunda gudstjänst. Gudstjänsten efterföljs självfallet av en kaffe- och pratstund i Bygdegården där jägarna har möjlighet att redovisa för sina strategier i Rönö-skogen.

1a advent

Firandet av första advent är enligt traditionen något speciellt i Rönö. Efter högmässan och sång som framförs av JÖR-kören fortsätter firandet i Bygdegården under ledning av syföreningen, som bjuder på kaffe och gudomligt välsmakande hembakat dopp. Syföreningen anordnar även flera olika lotterier med vinster som traktens företagare och enskilda personer skänkt. Vinsterna är många och nästan alla vinner någonting.

Lucia

Firandet av Lucia är en riktig höjdare med luciatåg och sång av en sångkör med 20-talet barn. Det stämningsfulla evenemanget i kyrkan avslutas med kaffe och lotteri där få bli lottlösa! Rönö Sportklubb ansvarar för evenemanget.

De kyrkliga syföreningarna har funnits i Sverige sedan 1884. Så här skriver Svenska kyrkan om sina syföreningar: “Symöte, en härlig form av gemenskap! Samtalen fyller rummet samtidigt som vissa låter händerna arbeta. Det är ett tillfälle att träffas, umgås, dela vardagens bekymmer och glädje med varandra”.

Och det stämmer precis med vår syförening i Rönö, där ledorden är vänlighet och omtanke! Syföreningen har ansvar för det 1:a adventsfirande i Bygdegården som är en årlig tradition sedan många årtionden tillbaka. Överskottet av syföreningens verksamhet går till behjärtansvärda ändamål, nu senast till Tantjouren i Norrköping, som stödjer äldre kvinnor utsatta för psykiskt eller fysiskt våld i en nära relation.

Kontaktperson för syföreningen är Kerstin Boija, som nås på 070-254 65 47. Nya medlemmar hälsas hjärtligt välkomna!

JÖR-kören är kyrkokören för kyrkorna i Jonsberg, Östra Ny och Rönö. Den består av skönsjungande personer från bygden och leds av Ann-Christin Hallgren. De övar i Gyllingegården på måndagar kl. 19.00.

Nya körsångare är alltid välkomna! Kontakta Ann-Christin, tel 070-321 32 84. Kören finns också på Facebook: