Annat i Rönö

Under denna flik samlas information om övriga föreningar och sammanslutningar som  är av intresse för Rönöbor. Det kan vara sommarstugeföreningar,  jaktlag, vägföreningar, samfälligheter etc.

Hänt i kyrkan

Församlingen och Rönö Kyrka

Syföreningen

JÖR-kören

Sommarstugeföreningar

Vägsamfälligheter och -föreningar

Spelemän i coronatider!

Pastoratet här ute har en fin tradition att ge en blomma till jul till de församlingsmedlemmar skrivna här, som fyllt 80 år eller mer. I dessa coronatider är det svårt att genomföra detta med hembesöken. Men vår kyrkvaktmästare Robban och vår kantor Martin finner alltid på råd: I stället för att gå in, har de stått utanför fönstren och spelat. Ibland har man dessutom fått välja musiken. Och blomman har blivit lämnad på trappen.

En stor eloge till dessa uppfinningsrika herrar som kommit med musik, glädje och coronasäker gemenskap! (På bilden syns också Birgith och Jan från församlingsrådet som under normalår delar ut dessa blommor).

Dec 2020

Decenniets första aktivitet i Rönö...

... var nyårsdagens kombinerade gudstjänst med stumfilmsvisning i Rönö kyrka. Drygt 50 personer mötte upp i kyrkan och de flesta följde sedan med över till Bygdegården, där nyårsgröt och skinksmörgås serverades.

Läs mera här i den text som Conny Passmark skrivit.

Jan 2020

Församlingen i Rönö är inte som alla andra församlingar, då kyrkan har förmånen att förvalta en kyrklig raritet från 1600-talet och även hartillgång till Hembygdsgården i Segerbo och Bygdegården med alla dess faciliteter. Flera av de kyrkliga aktiviteterna kryddas dessutom med sång framförd av JÖR-kören. Allt detta, blandat med lite nytänk, ger förutsättningar för kyrkan att utforma spännande program.

En video med Kaj Nielsens visning av kyrkan finns HÄR.

Nyårsgröt

Kyrkans mera publikfriande program börjar redan den 1:a januari då församlingsborna samlas i kyrkan för en högtidsgudstjänst, varefter man möts upp i Bygdegården för att avnjuta julgröt och en skinkmacka, samt umgås för att spåna om det nya året och sammanfatta tankarna om det gångna. 2020 toppades aktiviteten genom att man i kyrkan visade en kristen stumfilm från 1902!

Sommargudstjänster i Segerbo och i Arvidslund

Under våren och sommaren anordnas traditionellt två sommar-gudstjänster vid vår vackert belägna hembygdsgård Segerbo. Dessa anordnas i samarbete med Bygdeföreningen. Den vackra miljön och kaffebjudningen gör att gudstjänsterna blir speciella.

Musiken tonar fram ur en tramporgel och/eller synt. Självfallet avslutas det hela med kaffe med dopp. Kom och upplev kontrasterna.

Under högsommaren arrangeras också tacknämligt en frilufts-gudstjänst i trädgården hos familjen Andersson på Arvidslund. Även vid detta tillfälle åtnjuts kyrkkaffe med fantastiskt gott hembakat kaffebröd.

Jaktgudstjänst

Då jaktsäsongen börjar i oktober hålls en jaktinspirerad gudstjänst. Gudstjänsten har inte varit speciellt känd och därmed inte på senare år så välbesökt, men med en bättre marknadsföring så skall även denna gudstjänst bli välbesökt av jaktfolk och Rönöbor som vill uppleva en lite annorlunda gudstjänst. Gudstjänsten efterföljs självfallet av en kaffe- och pratstund i Bygdegården där jägarna har möjlighet att redovisa för sina strategier i Rönö-skogen.

1a advent

Firandet av första advent är enligt traditionen något speciellt i Rönö. Efter högmässan och sång som framförs av JÖR-kören fortsätter firandet i Bygdegården under ledning av syföreningen, som bjuder på kaffe och gudomligt välsmakande hembakat dopp. Syföreningen anordnar även flera olika lotterier med vinster som traktens företagare och enskilda personer skänkt. Vinsterna är många och nästan alla vinner någonting.

Lucia

Firandet av Lucia är en riktig höjdare med luciatåg och sång av en sångkör med 20-talet barn. Det stämningsfulla evenemanget i kyrkan avslutas med kaffe och lotteri där få bli lottlösa! Rönö Bygdeförening ansvarar för evenemanget.

De kyrkliga syföreningarna har funnits i Sverige sedan 1884. Så här skriver Svenska kyrkan om sina syföreningar: “Symöte, en härlig form av gemenskap! Samtalen fyller rummet samtidigt som vissa låter händerna arbeta. Det är ett tillfälle att träffas, umgås, dela vardagens bekymmer och glädje med varandra”.

Och det stämmer precis med vår syförening i Rönö, där ledorden är vänlighet och omtanke! Syföreningen har ansvar för det 1:a adventsfirande i Bygdegården som är en årlig tradition sedan många årtionden tillbaka. Överskottet av syföreningens verksamhet går till behjärtansvärda ändamål, nu senast till Tantjouren i Norrköping, som stödjer äldre kvinnor utsatta för psykiskt eller fysiskt våld i en nära relation.

Kontaktperson för syföreningen är Kerstin Boija, som nås på 070-254 65 47. Nya medlemmar hälsas hjärtligt välkomna!

JÖR-kören är kyrkokören för kyrkorna i Jonsberg, Östra Ny och Rönö. Den består av skönsjungande personer från bygden och leds av Ann-Christin Hallgren. De övar i Gyllingegården på måndagar kl. 19.00.

Nya körsångare är alltid välkomna! Kontakta Ann-Christin, tel 070-321 32 84. Kören finns också på Facebook:

I Rönö finns flera sommarstugeföreningar av vilka Lilla Hummelviks sommarstugeförening är den största med 84 fastig-heter. Andra föreningar är Stora Hummelvik, Vintersbo 3:7, Vintersbo 3:1, samt Djupvik. Gemensamt för dessa föreningar är att de ligger vid kusten och har väl ordnat med badmöjligheter samt båtplatser.

Sammantaget representerar föreningarna mellan 400 och 500 potentiella medlemmar i Bygdeföreningen.

De enskilda vägarna är ett viktigt komplement till de allmänna vägarna för framkomlighet och tillgänglighet i hela landet. Trafikverket ger årliga bidrag för drift och underhåll samt bistår väghållarna med råd och stöd i vägtekniska frågor.

Det svenska vägnätet består av:

• 98 500 km statliga vägar
  • 42 300 km kommunala vägar
  • 74 000 km enskilda vägar med statsbidrag

I Rönö finns det ca 10 enskilda vägar  av vilken Vintersbo Vägsamfällighet har flest medlemmar, eftersom bland annat sommargäster i Vintersbo 3:7 och Vintersbo 3:1 använder sig av vägen.

Vägsamfälligheterna eller -föreningarna brukar ha sina årsmöten i augusti och medlemmar uppmuntras att deltaga i dessa möten.